Dersin Ayrıntıları
YarıyılKoduAdıT+U+LKrediAKTS
2AİİT 102Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi II2+0+022

 
Dersin Detayları
Dersin Dili İngilizce
Dersin Düzeyi Lisans
Bölümü / Programı Hukuk
Öğrenim Türü Örgün Öğretim
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Öğretim Şekli Yüz Yüze
Dersin Amacı Üniversite öğrencilerine Türkiye’nin yakın tarihini öğretmek; Türk İnkılabı/Devrimi, Atatürkçülük ve Atatürk İlkeleri hakkında öğrencileri bilgilendirmek; Üniversite öğrencileri tarafından Türkiye’nin çağdaşlaşma ve çağdaşlaşmanın taşıyıcısı olma hedef ve misyonunun benimsenmesini sağlamak.
Dersin İçeriği Osmanlı Devleti’nin yıkılışını hazırlayan iç ve dış sebepler; XIX. Yüzyılda Osmanlı Devleti’nde yenilik hareketleri; Osmanlı Devleti’nin son dönemindeki fikir akımları; XX. Yüzyılın başında Osmanlı Devleti’nin siyasi ve askeri durumu; I. Dünya Savaşı ve Ermeni meselesi; Anadolu’nun işgali ve tepkiler; Mustafa Kemal Paşa’nın Samsun’a çıkışı ve faaliyetleri; kongreler dönemi ve teşkilatlanma; son Osmanlı Mebuslar Meclisi’nin açılışı ve Misak-ı Millî’nin kabulü; Millî Mücadele’ye hazırlık ve bu hazırlığın maddi ve manevi temeller; TBMM’nin açılışı ve faaliyetleri; Sevr Antlaşması; Güney ve Doğu cephelerindeki mücadeleler; düzenli ordunun kuruluşu, Yunan taarruzu ve Batı cephesindeki savaşlar, Mudanya Mütarekesi’nin imzalanması, Lozan Konferansı’nın toplanması ve Barış Antlaşması’nın imzalanması konularını kapsamaktadır.
Dersin Yöntem ve Teknikleri
Ön Koşulları Yok
Dersin Koordinatörü Yok
Dersi Verenler Öğr.Gör. Murat ERKOÇ
Dersin Yardımcıları Arş.Gör. Büşra EREN KARALAR
Dersin Staj Durumu Yok

Ders Kaynakları
Kaynaklar Uzaktan eğitim ders notları
1. Kemal Atatürk, Nutuk I, II, III, İstanbul, 1967.
2. Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi I, II, III, Yüksek Öğretim Kurulu Başkanlığı Yayınları, Ankara, 1990.
3. Mehmet Alpargu-İsmail Özçelik-Nuri Yavuz, Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi, Ankara, 2003.
4. Atatürk maddesi, İslam Ansiklopedisi, Millî Eğitim Bakanlığı, Ankara, 1990.
5. Atatürk İnkılabı, Kültür Bakanlığı, Ankara, 1990.

Ders Yapısı
Sosyal Bilimler %100

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.

Değerlendirme Ölçütleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı
Ara Sınav 1 % 40
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam :
2
% 100

 
AKTS Hesaplama İçeriği
Etkinlik Sayısı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi 14 2 28
Sınıf Dışı Ç. Süresi 14 2 28
Ara Sınavlar 1 1 1
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 1 1
Toplam İş Yükü   AKTS Kredisi : 2 58

 
Dersin Öğrenme Çıktıları: Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
Sıra NoAçıklama
1 Türkiye’nin yakın tarihi hakkında genel bilgi sahibi olur
2 Türkiye Cumhuriyeti’nin, kuruluş felsefesi ve temel ilkeleri hakkında bilgi sahibi olur
3 Türkiye’de demokrasinin gelişimi hakkında gerekli birikime sahip olur
4 20. yüzyıl dünyası, önemli uluslararası gelişmeler ve günümüzü etkileyen belirleyici gelişmeler hakkında genel kültür birikimine ve içinde bulundukları dönemi hazırlayan şartlar hakkında genel bilgiye sahip olur.
5 Günümüz Türkiyesi’nin uluslararası sorunları ve kaynakları hakkında bilgi sahibi olur
6 Geçmiş ve günümüz şartlarını karşılaştırma, bilgi köprüsü kurma yeteneğine sahip olur

 
Ders Konuları
HaftaKonuÖn HazırlıkDökümanlar
1 dersin tanıtımı, toplumları siyasal, sosyo-ekonomik, kültürel açılardan etkileyerek farklılaştıran inkılap-devrim, ihtilal, isyan gibi kavram ve süreçlerin tanıtılıp, incelenmesi.
2 Batı modernleşmesi çizgisinde 18-19. yüzyıllarda dünyanın önemli siyasal, sosyal, ekonomik ve kültürel gelişmelerinin genel hatlarıyla değerlendirilmesi: Coğrafi Keşifler sonrasında Avrupa, burjuvanın gelişimi ve kapitalizm, Fransız Devrimi, Viyana Kongresi ve Avrupa’da siyasi ittifak dengesinin oluşturulması
3 Genel hatlarıyla 18. ve 19. yüzyıllarda Osmanlı Devleti sistemi ve ?toplum modelinin incelenerek, mevcut dünya düzeni içerisinde Osmanlı devletinin siyasi, ekonomik ve toplumsal durumunun irdelenmesi
4 Türk İnkılabına uzanan süreç ve etkenler I: Osmanlı İmparatorluğu’nu kurtarma çabaları çerçevesinde denge politikaları ve fikir akımlar
5 Türk İnkılabına uzanan süreç ve etkenler II: Geleneksel Osmanlı yapısının modernleşme sorunsalı içinde reform hareketleri, Jön Türkler ’in mücadelesi, Birinci ve İkinci Meşrutiyet.
6 Türk İnkılabına uzanan süreç ve etkenler III: 20. yüzyılın hemen başlarında emperyalizmin paylaşım mücadelesi, Trablusgarp, Balkan Savaşları ve Birinci Dünya Savaşı’nı ortaya çıkartan şartlar
7 İmparatorluklar çağının sona ermesi: Birinci Dünya Savaşı, savaş yıllarında Osmanlı İmparatorluğu ve Ermeni Meselesi. Birinci Dünya Savaşı sonrasında imparatorluklar düzeninin yerine yeni bir dünya düzeni Kuruluşu ve ulusdevletlere yöneliş
8 Ara Sınav
9 Mondros Ateşkesi sonrası: Osmanlı Devleti ve Mustafa Kemal Paşa, Anadolu’da işgallere karşı direniş hareketleri ve Kuvayı Milliye, yerel kongre iktidarları
10 Mustafa Kemal Paşa’nın Samsun’a çıkışı ve kongrelere dayalı örgütlenme çalışmaları
11 TBMM’nin kuruluşuna giden Anadolu’daki örgütlenme faaliyetleri, 1921 Anayasası, İstanbul-Ankara arasındaki iktidar mücadelesi ve Sevr Antlaşması.
12 Kurtuluş Savaşı ve Mudanya Ateşkesi
13 Milli Mücadele yıllarında dış politika: Sovyet Rusya, İngiltere, Fransa, İtalya ve ABD ile ilişkiler
14 Anadolu’nun/Ankara’nın mücadelesinin içerde ve dışarıda sonuçları: Saltanatın kaldırılması ve Lozan Barış Antlaşması.

 
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
P1 P2 P3 P4 P5 P6 P7 P8 P9 P10
Tüm 1 1 1 1 1 1 1 1
Ö1 1 1 1 1 1 1 1 1
Ö2 1 1 1 1 1 1 1 1
Ö3 1 1 1 1 1 1 1 1
Ö4 1 1 1 1 1 1 1 1
Ö5 1 1 1 1 1 1 1 1
Ö6 1 1 1 1 1 1 1 1

  Katkı Düzeyi: 1: Çok Düşük 2: Düşük 3: Orta 4: Yüksek 5: Çok Yüksek

  
  https://obs.hku.edu.tr/oibs/bologna/progCourseDetails.aspx?curCourse=175169&curProgID=8&lang=tr