Dersin Ayrıntıları
YarıyılKoduAdıT+U+LKrediAKTS
8MİM499Bitirme Projesi4+4+0615

 
Dersin Detayları
Dersin Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Lisans
Bölümü / Programı Mimarlık
Öğrenim Türü Örgün Öğretim
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Öğretim Şekli Yüz Yüze
Dersin Amacı Amaç; mimarlık öğrencilerinin tasarım eğitimini mesleki standartlar seviyesinde tamamlamak ve verilen arsa üzerinde istenilen ihtiyaç programına göre proje tasarlayıp, meslek alanında yeni mezun mimar seviyesinde yeterlilik gereksinimlerini yerine getirebilmektir.
Dersin İçeriği MİM499 Bitirme Projesi kent bütünü içinde yakın ve uzak çevrenin, proje konusu ile birlikte değerlendirilmesi, işlevsel ve strüktürel çözümlerin, konsepte uygun biçimde oluşturulması ve sunulması konularında öğrencinin tasarım erkinin, bölüm başkanlığınca görevlendirilen jüri tarafından sınandığı, bağımsız ve güdümsüz, denetimli yürütülen bitirme çalışmasıdır. Ders kapsamında 14 haftalık süreç içerisinde üç ara, bir final olmak üzere dört jüri yapılmaktadır. İlk jüride tasarımın çevreyle ilişkisi, ikinci jüride strüktürüyle birlikte yapı tasarımı, üçüncü jüride ise ince yapı detayları incelenecektir. Öğrenci dönem başında ilan edilen Haftalık Çalışma Programı’nda belirtilen gün ve saatlerde çalışmasını değerlendirilmesi için teslim etmek ve görüşmek üzere belirlenen yerde bulunur.
Dersin Yöntem ve Teknikleri
Ön Koşulları ( MİM303 ) ve ( MİM401 ) ve ( MİM310 ) ve ( MİM405 )
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. Ülkü ALTINOLUK
Dersi Verenler Prof.Dr. ÜLKÜ ALTINOLUK
Dersin Yardımcıları Yok
Dersin Staj Durumu Yok

Ders Kaynakları
Kaynaklar Yapı Bilgisi (Rifat ÇELEBİ)
Neufert
Yapı Elemanları 1 (M. Emin AKYÜREK, Oktay CANSUN
Yapı Bilgisi (Rifat ÇELEBİ)
Yaşanan Mimari ( Steen Eiler RASMUSSEN)
Mimarlık Kavramları (Doğan KUBAN)
https://www.academia.edu/41321864/Ernst_Neufert_yapi_tasarimi_bilgisi_%C3%A7eviri_gizem_terc%C3%BCme

Ders Yapısı
Alan Bilgisi %100

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.

Değerlendirme Ölçütleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı
Ara Sınav 1 % 15
Kısa Sınav 1 % 10
Uygulama 1 % 25
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50
Toplam :
4
% 100

 
AKTS Hesaplama İçeriği
Etkinlik Sayısı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Sınıf Dışı Ç. Süresi 4 45 180
Sunum/Seminer Hazırlama 5 45 225
Ara Sınavlar 1 8 8
Uygulama 1 8 8
Proje 3 8 24
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 8 8
Toplam İş Yükü   AKTS Kredisi : 15 453

 
Dersin Öğrenme Çıktıları: Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
Sıra NoAçıklama
1 Verilen mimari tasarım konusu, üzerinde araştırma, inceleme, analiz yapma, sonuç çıkarma, tasarım yapma ve uygulama projesi kapsamında teknik detaylar çözebilme becerisi kazandırır.
2 Proje konusu kapsamında yapılan araştırma ve analiz sonuçlarında çıkarımda bulunma, çıkarımlar doğrultusunda öğrencinin bireysel ve bağımsız olarak karar verme yetisini geliştirerek tek başına tasarım yapabilme sorumluluğunu kazandırır.
3 Verilen bir tasarım konusunu teknik belgeleme, araştırma becerileri, düzenleme sistemleri, tarihsel gelenekler ve küresel kültür, erişilebilirlik, sürdürülebilirlik, alan tasarımı, yaşam güvenliği, çevresel sistemler, strüktürel sistemler bağlamında kapsamlı bir biçimde ele alma becerisi kazandırır.
4 Verilen tasarım konusu üzerinde geliştirilen projeyi ileri sunum teknikleri ile sunup ifade etme becerisi kazandırır.
5 Verilen tasarım konusu üzerinde yenilikçi tasarım kararları alıp uygun teknolojik çözümleri sunma becerisi kazandırır.

 
Ders Konuları
HaftaKonuÖn HazırlıkDökümanlar
1 Bilgilendirme toplantısı - Konu ile İlgili bilgilerin öğrencilere dağıtılması; konu ile ilgili soru-cevap oturumu - -
2 - -
3 - - -
4 1. ARA JÜRİ A/B GRUBU DEĞERLENDİRMESİ Çevresel Etmenlerin Saptanması (Ulaşım-Trafik, İklim, Çevre Yapılar, Doğa, Arazi Durumu vb.) İşlevsel ve Mekânsal Analizlerin Yapılması (Fonksiyon çözümü) Araştırma dosyası (literatür taraması - ulusal ve uluslararası örnekler) Ön Tasar İçin Çıkarımlar (fikirsel çıkış noktası, konsept vb.) ve leke etütleri (Yapılan analizlerden elde edilen verilerin tasarıma etkisi) Arazinin üç boyutlu anlatımları 1/1000 veya 1/500 ölçekli Vaziyet Planı (Yaya, Taşıt yaklaşımlarını içerecek biçimde) 1/1000 veya 1/500 ölçekli İki Yönde Arazi Kesiti -
5 1. ARA JÜRİ C GRUBU DEĞERLENDİRMESİ Çevresel Etmenlerin Saptanması (Ulaşım-Trafik, İklim, Çevre Yapılar, Doğa, Arazi Durumu vb.) İşlevsel ve Mekânsal Analizlerin Yapılması (Fonksiyon çözümü) Araştırma dosyası (literatür taraması - ulusal ve uluslararası örnekler) Ön Tasar İçin Çıkarımlar (fikirsel çıkış noktası, konsept vb.) ve leke etütleri (Yapılan analizlerden elde edilen verilerin tasarıma etkisi) Arazinin üç boyutlu anlatımları 1/1000 veya 1/500 ölçekli Vaziyet Planı (Yaya, Taşıt yaklaşımlarını içerecek biçimde) 1/1000 veya 1/500 ölçekli İki Yönde Arazi Kesiti
6 - - -
7 2. ARA JÜRİ A/B GRUBU DEĞERLENDİRMESİ 1/1000 veya 1/500 Vaziyet Planı (Yakın çevresi ile ilişkisini içeren) ve İki Yönde Arazi Kesiti 1/500 veya 1/200 Zemin Kat Planı (Yakın çevre ile yaya-taşıt ilişkilerini içermeli - çevresel tasarım ögelerini barındırmalıdır) 1/500 veya 1/200 Kat Planları (Alan-tavan-duvar-döşeme bilgilerini içermelidir) 1/500 veya 1/200 Kesitler (Galeri - Merdiven - Rampa vb. ilişkileri gösterecek biçimde ve zıt yönlerde en az 4 kesit) (Yakın çevre ile yaya-taşıt ilişkilerini içermeli - çevresel tasarım ögelerini barındırmalıdır) 1/500 veya 1/200 Görünüşler (Yakın çevre ile yaya-taşıt ilişkilerini içermeli - çevresel tasarım ögelerini barındırmalıdır) Konsept Paftası Üç Boyutlu Anlatımlar (3ds - üç boyutlu model veya maket, renderlar vb.) -
8 - -
9 2. ARA JÜRİ C GRUBU DEĞERLENDİRMESİ 1/1000 veya 1/500 Vaziyet Planı (Yakın çevresi ile ilişkisini içeren) ve İki Yönde Arazi Kesiti 1/500 veya 1/200 Zemin Kat Planı (Yakın çevre ile yaya-taşıt ilişkilerini içermeli - çevresel tasarım ögelerini barındırmalıdır) 1/500 veya 1/200 Kat Planları (Alan-tavan-duvar-döşeme bilgilerini içermelidir) 1/500 veya 1/200 Kesitler (Galeri - Merdiven - Rampa vb. ilişkileri gösterecek biçimde ve zıt yönlerde en az 4 kesit) (Yakın çevre ile yaya-taşıt ilişkilerini içermeli - çevresel tasarım ögelerini barındırmalıdır) 1/500 veya 1/200 Görünüşler (Yakın çevre ile yaya-taşıt ilişkilerini içermeli - çevresel tasarım ögelerini barındırmalıdır) Konsept Paftası Üç Boyutlu Anlatımlar (3ds - üç boyutlu model veya maket, renderlar vb.) -
10 -
11 - - -
12 3. ARA JÜRİ A/B GRUBU DEĞERLENDİRMESİ 1/1000 veya 1/500 Vaziyet Planı (Yakın çevresi ile ilişkisini içeren) ve İki Yönde Arazi Kesiti 1/500 veya 1/200 Zemin Kat Planı (Yakın çevre ile yaya-taşıt ilişkilerini içermeli - çevresel tasarım ögelerini barındırmalıdır) 1/500 veya 1/200 Kat Planları (Alan-tavan-duvar-döşeme bilgilerini içermelidir) 1/500 veya 1/200 Kesitler (Galeri - Merdiven - Rampa vb. ilişkileri gösterecek biçimde ve zıt yönlerde en az 4 kesit) (Yakın çevre ile yaya-taşıt ilişkilerini içermeli - çevresel tasarım ögelerini barındırmalıdır) 1/500 veya 1/200 Görünüşler (Yakın çevre ile yaya-taşıt ilişkilerini içermeli - çevresel tasarım ögelerini barındırmalıdır) Konsept Paftası Üç Boyutlu Anlatımlar (3ds - üç boyutlu model veya maket, renderlar vb.) 1/50 veya 1/20 Sistem Detayı; (özel alanlara ilişkin çözümler - ele alış biçimini ifade edecek plan/4 kesit/3D) -
13 -
14 3. ARA JÜRİ C GRUBU DEĞERLENDİRMESİ 1/1000 veya 1/500 Vaziyet Planı (Yakın çevresi ile ilişkisini içeren) ve İki Yönde Arazi Kesiti 1/500 veya 1/200 Zemin Kat Planı (Yakın çevre ile yaya-taşıt ilişkilerini içermeli - çevresel tasarım ögelerini barındırmalıdır) 1/500 veya 1/200 Kat Planları (Alan-tavan-duvar-döşeme bilgilerini içermelidir) 1/500 veya 1/200 Kesitler (Galeri - Merdiven - Rampa vb. ilişkileri gösterecek biçimde ve zıt yönlerde en az 4 kesit) (Yakın çevre ile yaya-taşıt ilişkilerini içermeli - çevresel tasarım ögelerini barındırmalıdır) 1/500 veya 1/200 Görünüşler (Yakın çevre ile yaya-taşıt ilişkilerini içermeli - çevresel tasarım ögelerini barındırmalıdır) Konsept Paftası Üç Boyutlu Anlatımlar (3ds - üç boyutlu model veya maket, renderlar vb.) 1/50 veya 1/20 Sistem Detayı; (özel alanlara ilişkin çözümler - ele alış biçimini ifade edecek plan/4 kesit/3D) -

 
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
P1 P2 P3 P4 P5 P6 P7 P8 P9 P10 P11 P12 P13 P14 P15 P16 P17 P18 P19 P20 P21 P22 P23 P24 P25 P26 P27 P28 P29 P30
Ö1 5 5 4 4
Ö2 5 4 3
Ö3 5 4 4 3 4
Ö4 4 3
Ö5 4 4 4 3 4

  Katkı Düzeyi: 1: Çok Düşük 2: Düşük 3: Orta 4: Yüksek 5: Çok Yüksek

  
  https://obs.hku.edu.tr/oibs/bologna/progCourseDetails.aspx?curCourse=178932&lang=tr