Dersin Ayrıntıları
YarıyılKoduAdıT+U+LKrediAKTS
5MİM309Tarihi Çevre Koruma3+0+033

 
Dersin Detayları
Dersin Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Lisans
Bölümü / Programı Mimarlık
Öğrenim Türü Örgün Öğretim
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Öğretim Şekli Yüz Yüze
Dersin Amacı Tarihi çevre, anıt kavramlarının açıklanması, çevre, insan, anıt ilişkilerinin kurulması, anıtlardaki bozulma nedenlerinin irdelenmesi ve yapıların onarımında uyulması gereken yasal teknik ve estetik kuralların açıklanması. Kültürel mirası -özellikle mimari mirası- koruma, anlama ve gelecek kuşaklara aktarma konusunda ulusal ve uluslararası düzeyde ilgili kavramlar, kararlar, tüzükler ve yasaların tanımlanması. Mimari miras öğelerinin bozulma nedenlerinin, koruma ve restorasyon yöntem ve tekniklerinin, geleneksel dokuda yeni yapılaşma ilkelerinin öğretmektir.
Dersin İçeriği Koruma düşüncesinin tarihsel gelişimi ve kuramsal temeli, koruma ölçütleri, korunacak mimari değerlerin sınıflandırılması, tarihi çevre ve yapıların bozulma nedenleri anlatılmaktadır. Tek yapı, yapı grupları, kent ve sit ölçeklerinde koruma yöntemleri, alan çalışmaları ve restorasyona hazırlık aşamasına (gerekli belgeler, hazırlanacak projeler ve izlenecek yasal prosedür) yönelik bilgiler verilerek, ilkemiz ve dünyadaki koruma uygulamalarından örnekler aktarılmaktadır.
Dersin Yöntem ve Teknikleri
Ön Koşulları Yok
Dersin Koordinatörü Yok
Dersi Verenler Dr.Öğretim Üyesi TÜLAY KARADAYI YENİCE
Dersin Yardımcıları Yok
Dersin Staj Durumu Yok

Ders Kaynakları
Kaynaklar • Ahunbay, Z., Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, YEM Yayınları,1996.
• Mardan, E., Kültürel ve Doğal Değerlerin Korunması,Mimarlar Odası Yayını, Ankara, 2005.
• Feilden, B. M., Conservation of Historic Buildings, Butterworth Heinemann,1982
• Ahunbay, Z., Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, YEM Yayınları,1996.
• Mardan, E., Kültürel ve Doğal Değerlerin Korunması,Mimarlar Odası Yayını, Ankara, 2005.
• Feilden, B. M., Conservation of Historic Buildings, Butterworth Heinemann,1982.

Ders Yapısı
Sosyal Bilimler %10
Alan Bilgisi %90

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.

Değerlendirme Ölçütleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı
Ara Sınav 1 % 40
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 30
Toplam :
2
% 70

 
AKTS Hesaplama İçeriği
Etkinlik Sayısı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi 13 3 39
Sınıf Dışı Ç. Süresi 13 4 52
Ara Sınavlar 1 1 1
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 1 1
Toplam İş Yükü   AKTS Kredisi : 3 93

 
Dersin Öğrenme Çıktıları: Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
Sıra NoAçıklama
1 Koruma Düşüncesinin Gelişimi ve Kuramsal Temeli
2 Korunacak Değerler ve Değerlendirme Ölçütleri
3 Anıtlarda Bozulmaya Neden Olan Etkenler
4 Restorasyon Teknikleri
5 Tarihi çevre Koruma kavramının evrimi, temel öğeleri, bozulma nedenleri ve koruma planlaması

 
Ders Konuları
HaftaKonuÖn HazırlıkDökümanlar
1 Koruma düşüncesinin gelişimi
2 Koruma düşüncesinin kuramsal temeli
3 Korunacak değerler
4 Değerlendirme ölçütleri
5 Anıtlarda bozulmaya neden olan iç etkenler
6 Anıtlarda bozulmaya neden olan dış etkenler
7 Restorasyon öncesinde yapılan çalışmalar
8 Ara sınav
9 Rölöve çalışmaları, fotoğrafla belgeleme, fotoğrametri, analiz çalışmaları
10 Restitüsyon, Restorasyon projesi
11 Restorasyon Teknikleri (Sağlamlaştırma, bütünleme, yenileme)
12 Restorasyon Teknikleri (Çağdaş ek, Yeniden yapım, temizleme, taşıma, arkeolojik restorasyon)
13 Tarihi Çevre Koruma
14 Kültür varlıklarının korunması ile ilgili örgütlenme, yasalar ve koruma eğitimi

 
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
P1 P2 P3 P4 P5 P6 P7 P8 P9 P10 P11 P12 P13 P14 P15 P16 P17 P18 P19 P20 P21 P22 P23 P24 P25 P26 P27 P28 P29 P30
Ö1
Ö2
Ö3
Ö4
Ö5

  Katkı Düzeyi: 1: Çok Düşük 2: Düşük 3: Orta 4: Yüksek 5: Çok Yüksek

  
  https://obs.hku.edu.tr/oibs/bologna/progCourseDetails.aspx?curCourse=178939&lang=tr