Dersin Ayrıntıları
YarıyılKoduAdıT+U+LKrediAKTS
6MİM312Şehir Planlama ve İmar Hukuku3+0+033

 
Dersin Detayları
Dersin Dili İngilizce
Dersin Düzeyi Lisans
Bölümü / Programı Mimarlık
Öğrenim Türü Örgün Öğretim
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Öğretim Şekli Yüz Yüze
Dersin Amacı Bu dersin amacı, mimarlık ve kent planlama disiplinlerinin ara kesitindeki temel kavramlarının aktarılması, Türkiye'deki kentleşme deneyiminin ve kent planlama pratiklerinin sorgulanması ve mimarın rolünün bu çerçevede irdelenmesi ve "şehircilik stüdyosu" dersi için öğrencinin sahip olması gereken kuramsal ve düşünsel alt yapının oluşturulmasıdır.
Dersin İçeriği Kent, Kentleşme, Planlama, Kent Planlama ve Evrimi, Kent Planlama Yaklaşımları, Yerleşme Sistemi ve Mahalle, Planlama Hiyerarşisi, Çevre Düzeni Planı, Nazım Plan, Uygulama İmar Planı, Kentsel Tasarım, Yapılaşma Türleri ve Yoğunluk ilişkisi, Yapılaşma Türleri, Ulaşım sistemi ve temel tasarım ilkeleri, Konut Alanları Planlaması ve Tasarımı, Kentsel Donatılar, Kentsel Yenileme ve dönüşüm, Gaziantep'te planlama ve yapılaşma sorunları.
Dersin Yöntem ve Teknikleri Yüz yüze
Ön Koşulları Yok
Dersin Koordinatörü Yok
Dersi Verenler Prof.Dr. M.Serhat YENİCE serhat.yenice@hku.edu.tr
Dersin Yardımcıları Yok
Dersin Staj Durumu Yok

Ders Kaynakları
Kaynaklar Yenice, M.S. & Karadayı Yenice, T. (2018). Gaziantep Kenti Planlama Deneyimleri Üzerine Bir Süreç Değerlendirmesi. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 17(2):552-562.
Yenice, M.S. (2014). Türkiye’nin Kentsel Dönüşüm Deneyiminin Tarihsel Analizi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi. 16(1), 76-88.
Yenice, M.S. (2012). A Comparative Analysis for Urban Regeneration Policies, France, Holland and Turkey”, 24th International Building&Life Congress, 5-7 April 2012, Bursa, Turkey.
Öğretim elemanı ders notları
Yenice, MS. (2023). Türkiyede Kent Planlama Pratiğinin Gelişiimi.
- Benevelo, L. (1981) Modern Mimarlığın Tarihi, çev: Atilla Tokatlı (orj. basım 1960). İstanbul: Çevre Yayınları
- Benevolo, L. (1995), Avrupa Tarihinde Kentler, çev: Nur Nirven (orj. basım 1993), İstanbul: AFA Yayıncılık.
- Hail, P. (1984) The World Cities (3'd.edition). London: Weidenfeld and Nicolson.
- Hail, P. (1998) Cities in Civilization, London: Weidenfeld and Nicolson.
- Hail, P.(1988) Cities of Tomorrow, Oxford: Basil Blackwell. ·
- Harvey, D. (1990) The Condition of Postmodernity, Cambridge, Ma: Blackwell.
- Howard, E. (1945) Garden Cities of Tomorrow, London: Faber & Faber (orig. 1898).
- Kalabalık, H.(2013). İmar Hukuku Dersleri. Seçkin Yayınları, Ankara.
Diğer
- Keleş, R. (2008). Kentleşme Politikaları. İmge Yayınevi, Ankara.
- Kostof, S. (1991) The City Shaped, Boston: Little, Brown & Co.
- Mumford, L. (1%1) The City in History. San Diego: HBJ.
- Ragon, M (2010) Modern Mimarlık ve Şehircilik Tarihi, çev: Prof. Dr. Murat Aykaç Erginöz (orj. Basım 1986) İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
- Thorns, D.C., 2004, Kentlerin Dönüşümü, çev. Esra Nal, Hasan Nal, lstanbul: Global Yayın.

Ders Yapısı
Sosyal Bilimler %10
Alan Bilgisi %90

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.

Değerlendirme Ölçütleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı
Ara Sınav 1 % 40
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam :
2
% 100

 
AKTS Hesaplama İçeriği
Etkinlik Sayısı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi 14 3 42
Sınıf Dışı Ç. Süresi 14 3 42
Ara Sınavlar 1 1,5 1,5
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 1,5 1,5
Toplam İş Yükü   AKTS Kredisi : 3 87

 
Dersin Öğrenme Çıktıları: Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
Sıra NoAçıklama
1 Kent, kentleşme süreçleri ve Kentsel yerleşme kademelenmesi hakkında bilgi sahibi olur
2 Türkiyedeki mekansal planlama süreci ve mimari tasarım ilişkileri hakkında bilgi edinir.
3 Kent planlarının bina tasarımı ve yapı üretimi sürecinde yasal-kurumsal yönlendirici etkisi hakkında bilgi sahibi olur.
4 Türkiyedeki güncel kent planlama sorunlarını eleştirel bakış açısıyla tanımlar ve çözüme dönük mimarın rolünü kavrar.

 
Ders Konuları
HaftaKonuÖn HazırlıkDökümanlar
1 GİRİŞ: Dersin amacı, kapsamı, ölçme ve değerlendirme teknikleri, mimarlık - şehircilik disiplinleri ve ara kesitler
2 KAVRAMSAL OLARAK KENT: Kentin Tanımı, tarih içinde kent olgusu, sanayi öncesi kent, sanayi kenti, çağdaş kent kuramları Makale - Kitap inceleme Keleş, R. (2008). Kentleşme Politikaları. İmge Yayınevi, Ankara.
3 KENTLEŞME OLGUSU: Kentleşme Tanımı, kentleşme nedenleri, geleneksel kentleşme nedenleri, çağdaş kentleşme nedenleri, Türkiye'de kentleşme süreci. Makale - Kitap inceleme Keleş, R. (2008). Kentleşme Politikaları. İmge Yayınevi, Ankara.
4 KENT ve PLANLAMA: Planlama, Kent Planlama, Kentsel Planlama Süreci, Kent Planlama Kuramları, Tarihsel Arka Plan Makale - Kitap inceleme Keleş, R. (2008). Kentleşme Politikaları. İmge Yayınevi, Ankara.
5 KENT PLANLAMA TARİHİ-1: Gelişmiş ülke deneyimleri, sanayi sonrası kent, kent ütopyaları, modern kentin doğuşu, 19.yüzyıl ve 20.yy kent akımları ve planlama yaklaşımları Makale - Kitap inceleme Benevelo, L. (1981) Modern Mimarlığın Tarihi, çev: Atilla Tokatlı (orj. basım 1960). İstanbul: Çevre Yayınları Benevolo, L. (1995), Avrupa Tarihinde Kentler, çev: Nur Nirven (orj. basım 1993), İstanbul: AFA Yayıncılık.
6 KENT PLANLAMA TARİHİ-2: Türkiye'de kent planlama, Batılılaşma Çabaları, Osmanlı'dan devralınan miras, Erken Cumhuriyet Dönemi, Yasadışı konut bölgeleri ile mücadele, liberal dönem, yerelleşme, kentsel dönüşüm Ders notları inceleme - okuma Öğretim elemanı ders notları
7 TÜRKİYEDE KENT PLANLAMA ve TÜRLERİ: İmar Kurumu, Planlama türleri ve kademelenme, Mekansal Strateji Planı, Çevre Düzeni Planı, Nazım İmar Planı, Uygulama İmar Planı, Revizyon ve İlave İmar Planları, Plan Değişikliği, Koruma Amaçlı imar Planı, Plan Yapımı, Onay ve Yürürlük Ders notları inceleme - okuma Öğretim elemanı ders notları
8 ARA SINAV
9 KENTSEL YERLEŞME DÜZENİ ve KENTSEL DONATILAR: Mahalle - semt - kent düzeyinde donatı alanları, standartlar, erişebilirlik, mekansal yeterlilik, yerseçimi - tasarım ilkeleri Makale - Kitap inceleme Ersoy, M. (2019). Kentsel Planlamada Standartlar. İstanbul: Ninova Yayınları. • Yenice, M.S. (2015). A Method for Evaluation of the Efficiency of Urban Green Spaces; Aksaray, Turkey. Artium, 3(2): 54-65. • Yenice, M.S. (2013). İlköğretim okulları için mekânsal yeterlilik analizi; Burdur örneği. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 28(3), 430-439.
10 İMAR PLANLARINDA YAPI ve YAPILAŞMA KOŞULLARI: Bina, yapı, genel kavramlar, imar adası, parsel, yapı nizamı, yapılaşma biçimleri - yapı yoğunlukları, taks, kaks, emsal ve diğer yapılaşma koşullar. Ders notları inceleme - okuma 3194 sayılı İmar Kanunu Mekansal Planlar Yapım Yönetmeliği Planlı Alanlar İmar Yönetmeliği
11 KENTSEL TASARIM : Kentsel Tasarım Kuramı, İlkeleri, Kamusal - Yarı kamusal-Özel mekanlar, Geçişler, Kütle - Mekan ilişkileri Makale - Kitap inceleme Yalçıner Ercoşkun, Ö. (2018). Kentsel Tasarıma Giriş. Gazi Kitabevi
12 KENTSEL MEKAN ALGISI: Mekan okumaları, Bölgeler, Yollar, Kenarlar, Simgeler, Odak Noktaları, bilişsel harita oluşturma, LYNCH Analizi Makale - Kitap inceleme Lynch K. (1960). The image of the city, MIT Press, Cambridge, MA. Lynch, K. (2019). Kent İmgesi, İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları
13 KENTSEL DÖNÜŞÜM Kentsel Dönüşüm, Sosyal-Ekonomik-Mekansal ve Çevresel Boyutları, Dünya Deneyimleri, Türkiye'de kentsel dönüşüm projeleri, problem tespiti, eleştirel bakış açısı geliştirme Makale - Kitap incleleme Yenice, M.S. (2014). Türkiye’nin Kentsel Dönüşüm Deneyiminin Tarihsel Analizi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi. 16(1), 76-88.
14 YEREL KENT ve PLANLAMA SORUNLARI: Gaziantep Planlama Tarihi, kentin gelişimi, güncel kent ve mimarlık sorunları, eleştirel bakış açısı geliştirme, olası yenilikçi yaklaşımlar, kavram geliştirme Makale - Kitap inceleme Yenice, M.S. & Karadayı Yenice, T. (2018). Gaziantep Kenti Planlama Deneyimleri Üzerine Bir Süreç Değerlendirmesi. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 17(2):552-562. Mazıcıoğlu, E. & Yenice, M.S. (2019). Konut ve Konut Yerseçiminde etkili Ölçütlerin Kentsel Yaşam Kalitesi Bağlamında Değerlendirilmesi; Gaziantep Örneği, Artium, 7(2), 138-146.
15 Genel Değerlendirme

 
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
P1 P2 P3 P4 P5 P6 P7 P8 P9 P10 P11 P12 P13 P14 P15 P16 P17 P18 P19 P20 P21 P22 P23 P24 P25 P26 P27 P28 P29 P30
Tüm 2 5 1
Ö1 5
Ö2 5
Ö3 5 3
Ö4 5 5

  Katkı Düzeyi: 1: Çok Düşük 2: Düşük 3: Orta 4: Yüksek 5: Çok Yüksek

  
  https://obs.hku.edu.tr/oibs/bologna/progCourseDetails.aspx?curCourse=178945&lang=tr