Dersin Ayrıntıları
YarıyılKoduAdıT+U+LKrediAKTS
7MİM401Mimari Tasarım VI4+4+068

 
Dersin Detayları
Dersin Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Lisans
Bölümü / Programı Mimarlık
Öğrenim Türü Örgün Öğretim
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Öğretim Şekli Yüz Yüze
Dersin Amacı Mimari bir sorunu belirleme, gerekli bilgiyi toplama, birleştirme, değerlendirme, geliştirme, var olan yapılı çevrenin farklı katmanları ile fizik-mekân, sosyal-mekân olarak okunabilmesi ve sınırlı ölçüde teknolojik problemlerin çözümü ile birlikte öneri ihtiyaç programının oluşturulması ve tasarım problemi çözme yeteneği kazandırılması, tasarıma ilişkin düşüncelerin çeşitli anlatım teknikleri ile (maket, eskiz, çizim, portfolyo vb.) ifade yeteneğinin geliştirilmesi dersin amaçlarındandır. Ölçek, mekan, yapısal çevre, topoğrafya, sürdürülebilirlik, peyzaj gibi kavramlara ilişkin farkındalık kazandırılması ve farklı fonksiyonlara sahip mekânlar örgüsünü ve geniş açıklıklı bir strüktürel sistemi barındıran mimari projenin tasarımı da dersin amacını oluşturmaktadır.
Dersin İçeriği Mimaride tasarım, Mimarlık Süreci, Tasarım kararlarının oluşturulması, Tasarım kararlarının mimari çizim haline getirilmesi, Mimaride mekan kavramı, mekanlar arasındaki ilişkiler, Mekan boyutlandırılması, Bina-Renk-Işık ilişkisi, Binanın doğal çevre ve kentsel çevre ile olan ilişkileri, Mimari tasarımın bileşenleri, Bina ihtiyaç programının oluşturulması, Binada çevre kontrolü, Tasarımda oryantasyon, organizasyon ve bina fonksiyon şemasının hazırlanması, Yapıda taşıyıcı sistemler, Basit programlı bir bina uygulama projesinin tasarlanması ve hazırlanması. Çevresel etmenler ve kullanıcı gereksinmeleri doğrultusunda fiziksel çevre analizlerini içeren sınırlı bir programa sahip proje konusunun tasarımı. Gelişmiş mekânsal örgütleme ve strüktürel bütünlük sağlama becerisini kazandırmak için tasarım stüdyosunun teorik ve uygulamalı pratiğini kullanımı dersin içeriğini oluşturmaktadır.
Dersin Yöntem ve Teknikleri -
Ön Koşulları ( MİM302 )
Dersin Koordinatörü Dr.Öğretim Üyesi Özge BOZGEYİK
Dersi Verenler Dr.Öğretim Üyesi ÖZGE BOZGEYİK AÇIK
Dersin Yardımcıları Arş.Gör. Helin IŞIN
Dersin Staj Durumu Yok

Ders Kaynakları
Kaynaklar Mimari Eskiz
Ching, F.D.K., Architecture: Form, Space, and Order
Metafor Olarak Mimari
Kaynak 1
2
Deplazes A.(ed.), Constructing Architecture-Materials, Processes, Structures, Birkhäuser,Basel, 2005
Ching F., Building Construction Illustrated, John Wiley.&Sons, 2008
Neufert, Rasmussen, SE, Yaşanan Mimari, Remzi Kitabevi, 1994.
-
-
-

Ders Yapısı
Mühendislik Bilimleri %10
Mühendislik Tasarımı %20
Sosyal Bilimler %10
Eğitim Bilimleri %10
Alan Bilgisi %50

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.

Değerlendirme Ölçütleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı
Ara Sınav 1 % 20
Proje 1 % 30
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50
Toplam :
3
% 100

 
AKTS Hesaplama İçeriği
Etkinlik Sayısı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi 12 8 96
Sınıf Dışı Ç. Süresi 12 3 36
Ödevler 12 8 96
Ara Sınavlar 1 4 4
Uygulama 1 50 50
Proje 1 30 30
Toplam İş Yükü   AKTS Kredisi : 10,5 312

 
Dersin Öğrenme Çıktıları: Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
Sıra NoAçıklama
1 Mimari tasarımı yapılan bir alana ait sorunları kentsel ve yapı ölçeğinde çözebilme becerisi kazandırır.
2 Kent ve tasarım süreci ilişkisini irdeleme becerisi kazandırır.
3 Tasarıma etki eden çevre bileşenlerini analiz etmek ve doğru ilişkileri kurma becerisi kazandırır.
4 Kentsel alanlarda sıhhileştirme, kentsel yenileme ve ileri yapım teknolojisi ile karmaşık fonksiyonlu konularda bilgi edinme ve çözüm getirme becerisi kazandırır. Kentsel alanlarda sıhileştirme, kentsel yenileme (yeni ekler, çoklu işlev içeren kompleks yapı tasarım verileri)
5 Geniş kapsamlı projeleri irdelenme ön hazırlık ve program yapma ile değerlendirme becerisi kazandırır.

 
Ders Konuları
HaftaKonuÖn HazırlıkDökümanlar
1 Mimari tasarım VI stüdyosunun amaçlarının anlatılması Proje konusunun ve amacının tanıtılması İstenilen analiz ve çıkarım çalışmalarının anlatılması
2 İnceleme ve analizlerin sunumu. Sorunların ortaya konması Proje alanında karar verilen konu açılımı Analizler ve araştırma dosyası hazırlanması Dersin Hocasının Notları
3 Çıkarımlar: Çevre verilerinin değerlendirilmesi. Fonksiyon şemasının geliştirilmesi Planlama (avan proje ölçeğinde) Analizler ve araştırma dosyası hazırlanması, örnek toplanması, fonksiyon şeması, elemanter etütler Dersin Hocasının Notları
4 Çıkarımlara dayanan Ana yerleşme kararları: Eskiz, maket ve modelleme olarak 1/1000 ve 1/500 kararlarının 3 boyutta da ifade edilmesi Ödev çizim ve maketin tamamlanması Dersin Hocasının Notları
5 1/500 Kat planları, kesitler Görünüşler, maketle çalışma ve perspektifler Ödev çizim ve maketin tamamlanması Dersin Hocasının Notları
6 1/500 Kat planları, kesitler Görünüşler, maketle çalışma ve perspektifler Ödev çizim ve maketin tamamlanması Dersin Hocasının Notları
7 1/500 Kat planları, kesitler Görünüşler, maketle çalışma ve perspektifler Ödev çizim ve maketin tamamlanması Dersin Hocasının Notları
8 Eskiz Sınavı Dersin Hocasının Notları
9 Vaziyet Planı 1/500, Kat planları 1/200, Kesitler-görünüşler 1/200, 1/200 maket İlan edilen istenilenler listesindeki çizimlerin hazırlanması Dersin Hocasının Notları
10 ARA JÜRİ Dersin Hocasının Notları
11 Vaziyet Planı 1/500, Kat Planları 1/200, 2 kesit ve 4 görünüş 1/200, 1/200 maket, sunumlar, perspektifler Ödev çizim ve maketin tamamlanması Dersin Hocasının Notları
12 Vaziyet Planı 1/500, Kat Planları 1/200, 2 kesit ve 4 görünüş 1/200, 1/200 maket, sunumlar, perspektifler Ödev çizim ve maketin tamamlanması Dersin Hocasının Notları
13 Vaziyet Planı 1/500, Kat Planları 1/200, 2 kesit ve 4 görünüş 1/200, 1/200 maket, sunumlar, perspektifler Ödev çizim ve maketin tamamlanması Dersin Hocasının Notları
14 Teslime hazırlık Final teslimi için istenilenlerin ve maketin tamamlanması Dersin Hocasının Notları

 
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
P1 P2 P3 P4 P5 P6 P7 P8 P9 P10 P11 P12 P13 P14 P15 P16 P17 P18 P19 P20 P21 P22 P23 P24 P25 P26 P27 P28 P29 P30
Ö1
Ö2
Ö3
Ö4
Ö5

  Katkı Düzeyi: 1: Çok Düşük 2: Düşük 3: Orta 4: Yüksek 5: Çok Yüksek

  
  https://obs.hku.edu.tr/oibs/bologna/progCourseDetails.aspx?curCourse=178946&lang=tr