Dersin Ayrıntıları
YarıyılKoduAdıT+U+LKrediAKTS
7MİM407Çağdaş Mimarlık Tarihi2+0+022

 
Dersin Detayları
Dersin Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Lisans
Bölümü / Programı Mimarlık
Öğrenim Türü Örgün Öğretim
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Öğretim Şekli Yüz Yüze
Dersin Amacı Bu ders kapsamında, 19. ve 20. yy Avrupa’da ve Amerika’da mimarlık camiasını derinlemesine etkileyen çağdaş mimarlık akımları anlatılmaktadır. Bu akımların ortaya çıkışları, savundukları ilkeler ve yayınladıkları manifestolar, bu akımların etkilediği diğer sanat dallarına değinilmektedir. Çağdaş mimari akımlarda eserler veren mimarların tanınmış eserleri, görseller eşliğinde, öğrencilere aktarılmaktadır. Ayrıca bu dönemde, Türkiye’deki gelişmelere de değinilmektedir. Neticede, öğrencilere entelektüel bir bilinç düzeyi ve mimari bir perspektif kazandırmak en önemli amaçlardandır.
Dersin İçeriği Çağdaş Sanat akımlarının, dünyadaki ve Türkiye’deki etkilerini algılatabilmek ve bu akımlarının mimarlarının eserlerini ve bu eserlerin günümüz mimarisine yansımalarını öğretilir. Modernliğin Rönesans ve Aydınlanma dönemine dayanan kültürel temelleri ve tanımları. Modernlik projesine seçkinci yanıt: Art Nouveau. Modernlik ve Avangardlık: De Stijl, Ekspresyonizm, Fütürizm ve Konstrüktivizm. Bauhaus'un idealizmi ve gerçekçiliği. Biçim ve işlev kavramlarının sorgulanması. Modern mimalığın ilk ustaları. CIAM kongreleri. Mimarlık ve toplumsal sorumluluk. Modernliğin kent ölçeğine taşınması. Ilımlı arayış: Art Deco. Modernliğin karanlık yüzü: Totaliter mimarlık. 1950 ve 60'larda Modernizm: Uluslararası Üslup. Tarihi çevre duyarlılığı ve Modernizm'e ilk tepkiler. Postmodernizm, anlam ve biçimsel zenginleşme. Pop Art'tan ticari rüküşlüğe. Yeni Historisizm. Avrupa Postmodernizm'i. İnşa edilen felsefe: Dekonstrüktivizm.
Dersin Yöntem ve Teknikleri
Ön Koşulları Yok
Dersin Koordinatörü Yok
Dersi Verenler Dr.Öğretim Üyesi Meltem ARARAT
Dersin Yardımcıları Yok
Dersin Staj Durumu Yok

Ders Kaynakları
Kaynaklar • Kruft, H.-W., 1994, A history of Architectural Theory From Vitruvius to the Present, Princeton Architectural Press, New York
• Ragon, M., 2010, Modern Mimarlık ve Şehircilik Tarihi, Kabalcı Yayınları, İstanbul.
• Fletcher, Sir B., 1996, History of Architecture, UK
• Roth, L.M., 2000, Mimarlığın Öyküsü: Öğeleri, Tarihi ve Anlamı, Çev. Ergün Akça, Kabalcı Yayınevi
• Conrads, U., 1991., 20.Yüzyıl Mimarlığında Programlar ve Manifestolar, Şevki Vanlı Vakfı Yayınları.
• Bachelard, G., 1996, Mekanın Poetikası, Kesit Yayıncılık, İstanbul
• Trachtenberg, M., Hyman, I., 1986, Architecture, From Prehistory to Post-Modernism, Harry N. Abrams, Netherlands
• Fletcher, Sir B., 1996, History of Architecture, UK
• Kruft, H.-W., 1994, A history of Architectural Theory From Vitruvius to the Present, Princeton Architectural Press, New York
• Trachtenberg, M., Hyman, I., 1986, Architecture, From Prehistory to Post-Modernism, Harry N. Abrams, Netherlands
• Ragon, M., 2010, Modern Mimarlık ve Şehircilik Tarihi, Kabalcı Yayınları, İstanbul.
• Roth, L.M., 2000, Mimarlığın Öyküsü: Öğeleri, Tarihi ve Anlamı, Çev. Ergün Akça, Kabalcı Yayınevi.
• Conrads, U., 1991., 20.Yüzyıl Mimarlığında Programlar ve Manifestolar, Şevki Vanlı Vakfı Yayınları.
• Bachelard, G., 1996, Mekanın Poetikası, Kesit Yayıncılık, İstanbul.
• Kruft, H.-W., 1994, A history of Architectural Theory From Vitruvius to the Present, Princeton Architectural Press, New York
• Colquhoun, A., 1990, Mimari Eleştiri Yazıları, Şevki Vanlı Mimarlık Vakfı , Ankara.

Ders Yapısı
Sosyal Bilimler %20
Alan Bilgisi %80

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.

Değerlendirme Ölçütleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı
Ara Sınav 1 % 40
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam :
2
% 100

 
AKTS Hesaplama İçeriği
Etkinlik Sayısı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi 13 2 26
Sınıf Dışı Ç. Süresi 13 2 26
Ara Sınavlar 1 1 1
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 1 1
Toplam İş Yükü   AKTS Kredisi : 2 54

 
Dersin Öğrenme Çıktıları: Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
Sıra NoAçıklama
1 20. Yüzyıl modern mimarlık akımları hakkında temel bilgiye sahip olur.
2 Mimari tasarım, stil, akım ve felsefe gibi konularda bilgi sahibi olur.
3 Modern mimari akımlar özelinde fikirsel, estetik, tarihsel ve kültürel anlamda temel bilgiler kazanır
4 Mimari bir akım ortaya çıkışı ve etkinliği ile o akımın belirleyici unsurlarını anlama ve yorumlama konularında bilgi edinir.

 
Ders Konuları
HaftaKonuÖn HazırlıkDökümanlar
1 Dersin tanımı ve amacının kavratılması, dönem boyunca işlenecek müfredatın tanıtılması
2 19. yüzyıl Sanayi Devrimi sonrasında yaşanan gelişmelere paralel olarak, mimarlık ve planlama dünyasındaki hızlı değişim ve gelişmeler ile cam, çelik ve beton gibi yeni teknik ve malzemelerin kullanımı, Kristal Saray, Eiffel Kulesi, Dünya sergileri ve Demiryolu Binaları
3 Arts and Crafts, Art Nouveau, Art Deco ve Glasgow Okulu
4 Deutsche Werkbund, Fütürizm, Kübizm ve De Stijl, Kübizm ve De Stijl, ABDde Mimarlık ve Chicago Okulu, Frank Llyod Wright, Sullivan
5 Konstruktivizm, Alman Ekspresyonizmi ve Bauhaus Akımı, W Gropius, Mies Van der Rohe
6 Modern Mimariye Eleştiriler, Uluslararası Stil, CIAM Kongreleri ve Le Corbusier, Avrupada ve Dünyada modern mimarinin gelişimi, Alvar Aalto ve Fin Mimarisi, Oscar Niemeyer, Lois Kahn
7 1950ler ve sonrası mimarlık ve Modern Mimarinin Geleceği
8 Ara sınav
9 Modernizme karşı hareketler, Ekspresyonizm Le Corbusierin geç Dönem uygulamaları, Brütalizm
10 Modernizmin Çöküşü ve Pruitt-igoe, Post-Modernizm, Robert Venturi, Philip Johnson
11 Dekonstrüktivizm, High-Tech, Post-Strüktüralizm, Zaha Hadid, Frank Gehry, Peter Eisenman, Daniel Liebeskind, Coop Himmelb(l)au, Rem Koolhaas, OMA,
12 Minimalizm, Sürdürülebilirlik ve Ekolojik Tasarımlar, Herzog ve De Meuron, Tadao Ando, Peter Zumthor, Fumihiko Maki, Renzo Piano
13 Modern Mimarlığın Türkiye’deki Etkisi I.Ulusal Mimarlık Dönemleri
14 II. Ulusal Mimarlık Dönemine Geçiş II. Ulusal Mimarlık Dönemi

 
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
P1 P2 P3 P4 P5 P6 P7 P8 P9 P10 P11 P12 P13 P14 P15 P16 P17 P18 P19 P20 P21 P22 P23 P24 P25 P26 P27 P28 P29 P30
Ö1
Ö2
Ö3
Ö4

  Katkı Düzeyi: 1: Çok Düşük 2: Düşük 3: Orta 4: Yüksek 5: Çok Yüksek

  
  https://obs.hku.edu.tr/oibs/bologna/progCourseDetails.aspx?curCourse=178948&lang=tr